THICH NHAT HANN: CESTA K PLNÉMU VĚDOMÍ

Dvacet čtyři zbrusu nových hodin

Každé ráno, když se probudíme, máme dvacet čtyři zbrusu nových hodin k prožití. Jaký vzácný dar! Je v naší moci strávit těchto dvacet čtyři hodin tak, aby nám i okolí přinesly pohodu, radost a štěstí.

Mír je přítomen tady a teď, přímo v nás a ve všem, co děláme a vidíme. Otázkou je, zda jsme, či nejsme s ním ve spojení. Nemusíme nikam daleko putovat, abychom viděli modré nebe.Nemusíme opouštět naše město nebo sousedství, abychom se potěšili pohledem na krásné děťátko. I vzduch, který dýcháme, může být zdrojem naší radosti.

Můžeme se usmívat, dýchat, kráčet a jíst tak, že nám to dovoluje neztrácet spojení s prožitkem hojné radosti. … Každé nadechnutí i každý krok může být naplněn duševním klidem, radostí a vyrovnaností. Musíme jenom být bdělí a žít přítomným okamžikem.

Pampeliška má můj úsměv

Když se usmívá dítě, když se usmívá dospělý, je to velmi důležité. Když skutečně víme, jak žít, jak lépe můžeme začít den než s úsměvem? Úsměv potvrzuje naše rozhodnutí žít v pohodě a radosti. Zdrojem pravého úsměvu je probuzená mysl.

Jak si po probuzení vzpomenete na úsměv? Může vám ho připomenout třeba nějaká větvička, list, kresba či inspirující slova – znamení ve vašem okně nebo na stropu nad postelí, kterého si okamžitě všimnete. Jakmile si jednou osvojíte úsměv, nebudete potřebovat žádná znamení. Budete se usmívat, jakmile uslyšíte ptačí zpěv nebo spatříte sluneční svit, pronikající vašim oknem. Úsměv vám pomůže čelit nastalému dni s laskavostí a pochopením.

Náš úsměv přinese radost nám i celému okolí. I když věnujeme spoustu pěněz na dary pro každého člena rodiny, nic jim nemůže poskytnout tolik radosti jako dar naší pozornosti a našeho úsměvu. A tento vzácný dar nic nestojí. Jeden přítel napsal na konci svého pobytu v Kalifornii tyto verše:

Ztratil jsem svůj úsměv,

ale netrap se,

má ho pampeliška.

Když ztratíte úsměv, ale jste schopni si uvědomit, že ho pro vás schovává pampeliška, není situace tak zlá, ještě jste natolik bdělí, že o tom úsměvu víte. Musíte jen jednou nebo dvakrát vědomě vdechnout a vydechnout a svůj úsměv získáte zpět. Pampeliška je jedním z vašich přátel. Věrně tady stojí a schovává vám váš úsměv.

Ve skutečnosti všechno kolem vás podržuje váš úsměv. Není třeba se cítit opuštěni. Musíte se jen otevřít jistotě, jež je všude kolem vás i ve vás. Stejně jako ten přítel, který věděl, že pampeliška schovává jeho úsměv, můžete vědomě dýchat a úsměv se vám vrátí.

Vědomé dýchání

Je mnoho způsobů dýchání, které můžete použít, abyste se osvěžili a potěšili. Prvý způsob je velmi jednoduchý. Když vdechujete, říkejte si: "Vdechuje, vím, že vdechuji." Při výdechu: "Vydechuje, vím, že vydechuji." Nic víc. Uvědomujete si svůj vdech jako vdech a výdech jako výdech. Není třeba přeříkávat si celou větu, stačí jen dvě slova: "vdech" a "výdech". To vám pomůže připoutat mysl k dýchání. Váš dech se tak zklidní a naplní mírem a vaše mysl a tělo se rovněž zklidní a naplní mírem. … Dýchání je spojením našeho vědomí s tělem. Někdy se naše mysl zabývá jednou věcí a tělo dělá jinou; mysl a tělo nejsou v jednotě. Tím, že se soustředíme na vědomí, "vdechuji, vydechuji", navracíme mysl k tělu a navracíme jim jednotu. Vědomé dýchání je důležité pojítko.

Pro mne je dýchání radostí, bez níž se nedokážu obejít. Každý den provádím vědomé dýchání a ve své malé meditační místnosti jsem krasopisně napsal tuto větu: "Dýchej, jsi živý." Právě dýchání a usmívání nám může přinášet veliké štěstí, protože když vědomě dýcháme, uvědomujeme si sami sebe a jsme přitahováni k životu v přítomném okamžiku.

Mello: Bdělost

Duchovní cesta je vlastně probuzení. Většina lidí, ačkoliv to netuší, spí. Narodí se ve spánku, žijí ve spánku, žení a vdávají se ve spánku a umírají ve spánku. Nikdy nepoznají kouzlo a krásu toho, čemu říkáme lidská existence. Všichni mystikové – katoličtí, křesťanští i ti ne-křesťanští, jakkoliv se jejich teologie či náboženství liší – se shodují v jednom: vše je tak, jak má být. Přestože je všechno špatně, vše je v nejlepším pořádku. Dosti podivný paradox. Je zde však jedna tragická skutečnost – většina lidí nikdy nepochopí, že vše je v nejlepším pořádku, protože spí. A mají noční můru.

… chceme-li se probudit – a to je totéž, jako kdybychom řekli: chceme -li milovat, chceme-li být svobodní, chceme-li prožívat radost a mír, chceme-li mít svoji duchovní cestu.V jistém smyslu je duchovní cesta ta dočista nejpotřebnější věc na světě. A každého vyzývám, aby našel cokoliv, co by bylo potřebnější než duchovní cesta, tak jak jsem ji vymezil – tedy nikoliv zbožnost, nikoliv uctívání, nikoliv náboženství, ale duchovní cesta – probuzení se!

Podívejte se, kolik lidí má bolavé srdce, kolik lidí se cítí osamněle, kolik je všude strachu, zmatenosti a kolik různých vnitřních, ale i vnějších bojů v sobě lidé živí. Řekněme, že by vám někdo ukázal způsob, jak se toho všeho zbavit. Řekněme, že by vám někdo ukázal způsob, jak zastavit toto obrovské plýtvání energií, zdravím a emocemi, plýtvání, které mají tyto strachy a boje na svědomí. Brali byste to? Řekněme, že by vám někdo ukázal způsob, jak skutečně milovat jeden druhého, jak žít v míru a lásce. Napadá vás něco potřebnějšího?

Přesto však existují lidé, kteří si myslí, že dělat obchody je potřebnější, že politika je potřebnější, že věda je potřebnější. K čemu nám je, že jsme schopni dopravit člověka na měsíc, když neumíme žít ani tady na Zemi?

Oblak Nevědění

Ale teď se mě zeptáš: "Jak mám přemýšlet o Bohu samém a jaký vlastně je?" A já ti nemohu odpovědět než: "Nevím!" Neboť touto otázkou jsi mne zavedl do stejné temnoty, do stejného oblaku nevědění, kde chci, abys byl ty.Protože ačkoliv můžeme z Boží milosti plně poznávat včechny ostatní věci a přemýšlet o nich, ano, i o samotném díle Božím, o Bohu samém nemůže nikdo přemýšlet. Proto ponechám stranou vše, o čem přemýšlím, a pro svou lásku si zvolím takovou věc, o které přemýšlet nemohu! Proč? Protože Boha lze milovat, ale ně o něm přemýšlet. Láskou je možné ho zachytit a přidržet se jej, ale myšlením nikdy. Proto, ačkoliv někdy může být dobré přemýšlet zejména o Boží laskavosti a velikosti a ačkoliv i to může být poučné a může se to stát součásti kontemplace, při práci, která nyní před námi leží, je třeba něco takového odložit a zakrát to oblakem zapomnění. Je třeba, abys to rozhodně a dychtivě překročil se zbožnou a planoucí láskou a pokusil s eproniknout temnotou, která je nad tebou. Zasáhni tento hustý mrak nevědění ostrým šípem toužící lásky a za žádných okolností nepomysli na to, že bys ve svém úsilí nepokračoval.

Takže když z milosti Boží pocítíš, že on tě povolává k tomuto dílu a ty chceš odpovědět, s pokornou láskou pozdvihni své srdce k Bohu. A měj vskutku na mysli Boha samého, který tě stvořil, vykoupil tě a milostivě tě povolal k tomuto způsobu života. A nemysli si o něm nic jiného. Vše závisí na tvé touze. Čistý záměr, který směřuje k samotnému Bohu, je zcela dostatečnou věcí.

Kdybys chtěl tento záměr shrnout do jediného slova, aby sis jej snadněji zapamatoval, použij k tomu slova krátkého, nejlépe jednoslabičného.Čím bude kratší, tím lépe, neboť tak bude spíše dílem Ducha svatého. Vezmi slovo "BŮH" či "LÁSKA" a zvol to, které se ti líbí, možná ještě nějaké jiné, které bude co možná nejkratší. A vlož toto slovo pevně do svého srdce, takže tam vždy bude, ať se děje, co se děje. Bude tvým štítem a kopím v míru i ve válce. Tímto slovem budeš bušit do mraku a do temnoty, která je nad tebou. Tímto slovem zdržíš všechno myšlení pod oblakem zapomnění. A to do té míry, že kdybys byl v pokušení přemýšlet o tom, co je to, po čem toužíš, toto jediné slovo bude dostatečnou odpovědí. A kdybys pokračoval v učením přemýšlení o významu tohoto slova a rozebíral je, žekni si, že je chceš mít celé, a ne rozebrané na kousky. Jestliže vytrváš, pak tento způsob myšlení od tebe určitě odstoupí.

Freeman: Smysl a účel mantry

Každý, kdo se někdy posadil, aby se ztišil, byl okamžitě konfrontován s první vrstvou vědomí těsně pod bezprostředním povrchem běžně fungující mysli. Je to drsné probuzení, při němž poznáváme, jak je naše mysl neklidná a neukázněná. Sv. Terezie ji přirovnávala k lodi, jejíž posádka se vzbouřila, kapitána svázala a teď se chaoticky střídá u kormidla. Některé dny jsme na tom třeba o něco lépe a jsme méně rozptýlení, ale i to jen dokazuje, jak je tato naše povrchní mysl vrtkavá, jak moc závisí na vnějších podmínkách, jak nám chybí pevný střed.....
"Proto vám říkám: Nedělejte si starosti o svůj život, co budete jíst, ani o své tělo, do čeho se budete oblékat. Což není život víc než jídlo a tělo víc než šaty?" (Matouš 6:26). Naší snahou je být v přítomném okamžiku, který je jediným okamžikem skutečnosti, okamžikem setkání s Bohem, který je "Já Jsem". Avšak již během několika vteřin přemýšlíme o včerejšku, plánujeme zítřek nebo spřádáme sny a toužebné fantazie. "Nejprve tedy hledejte Boží království a jeho spravedlnost, a to všechno vám bude přidáno. Nedělejte si proto starosti o zítřek, vždyť zítřek bude mít své vlastní starosti" (Matouš 6:33). Ježíšovo učení o modlitbě je jednoduché a prosté, pronikavě moudré a srozumitelné. Zdá se však, že zdaleka překračuje naše praktické schopnosti. Mluvil Ježíš opravdu k obyčejnému člověku?
Když objevíme, jak je naše povrchní mysl rozptýlená, je to ponižující zkušenost. Proto pomůže připomínat si, že [mantra] je univerzální objev – proč by ji jinak doporučoval Kasián (říkal jí "formulka") před šestnácti sty lety? ....Při tomto objevu je snadné nechat se odradit a meditace zanechat. "Tato spiritualita je mi cizí. Nejsem typ člověka, který si potrpí na disciplinu. Proč by měl čas, který věnuji modlitbě, znamenat další práci?" Často se za touto ztrátou motivace skrývá pocit opakovaného selhání a nedostatečnosti, slabá stránka našeho zmrzačeného a sebeodmítajícího ega: "Jsem úplně k ničemu – ani meditace mi nejde."
V této ... fázi potřebujeme především získat náhled do smyslu meditace a mít v sobě žízeň vycházející z hlubší úrovně vědomí, než je ta, v níž si připadáme uvězněni......
Je dobré hned od začátku chápat, jaký je smysl a účel mantry. Není to kouzelný proutek, který magicky vyprázdní mysl, nebo knoflík, kterým přepneme na Boha, ale disciplina, "začínající ve víře a končící v lásce", která nás vede k chudobě ducha.
Mantru neříkáme proto, abychom zahnali rušivé myšlenky, ale aby nám pomohla odvést od nich pozornost. Jednoduchý objev, že máme svobodu zaměřit pozornost jinam, ať se zdá jakkoli chabá, je prvním velkým probuzením. Je to začátek prohlubování vědomí, které nám umožní opustit rušivé myšlenky na povrchu jako vlny na hladině oceánu.