MALÁ CESTA S HŘÍŠNÍKY

Na Zelený čtvrtek, něco přes rok před smrtí, byla připravena usednout ke stolu hříšníků… ponořila se do místa bez Boha… a s křikem prosí za odpuštění pro všechny své bratry.
– o sv. Terezii z Lisieux
Terezie, která celý život žila z víry, je na konci ponořena do ztráty víry. Nikoliv, nejde o selhání (jak říkají někteří pobožnůstkáři), ale jako dar – být tam, kde je Bůh zdánlivě nejvíc nepřítomen. Být tam, kde je člověk opuštěný, zoufalý, bez naděje. A právě tam volat o milost. To je mystika kříže. To je solidarita s hříšníky.
Z této propasti posměchu, rouhání, nenávisti k Bohu… jí Bůh dovoluje volat ve jménu všech, kteří nevěří.
V buddhismu se říká, že bódhisattva sestupuje do pekel, aby tam přinesl světlo. Terezie je křesťanský bódhisattva – sestupuje do temnoty, aby tam byla s těmi, kdo ztratili víru. Ne proto, že by sama zradila, ale protože miluje.
Udeřená peklem, utrpením nebytí a prohraného života… jediné, co vidí, je velká negace.
Terezie zakouší prázdnotu – ne jako nihilismus, ale jako prostor, kde už nezbývá nic než čistá víra. To je temná noc duše, o níž mluví Jan od Kříže. To je šúnjatá – prázdnota, která není nicotou, ale otevřeností pro Boha.
Do tohoto pekla nevěry Bůh uvádí své lidi, aby tuto situaci vykupovali.
Víra sv. Terezie je čistá, protože nic necítí, nic nevidí – a přesto věří. To je víra, která zachraňuje. To je láska, která sestupuje až na dno.

Modlitba se svatou Terezií
Svatá Terezie,
když se zdá, že Bůh mlčí,
zůstaň se mnou.
Když víra bolí,
uč mě věřit i bez pocitu.
Když se cítím ztracený,
ukaž mi, že i temnota může být místem milosti.
Ať i já mohu nést světlo
pro ty, kdo už nevidí.
Amen.