OTČENÁŠ podle filosofky a mystičky Simon Weil
Význam jednotlivých částí modlitby a jejich lidský rozměr podle francouzské mystičky, teoložky, básnířky a filosofky Simone Weil. Tento text je natolik hluboký a krásný, že vedle mnoha jiných a také kvalitních výkladů k Modlitbě Páně, má tento především lidský rozměr, ženský pohled, srozumitelnost a vede rozhodně na hlubinu. Proto jej také rád sdílím prostřednictvím svého webu.
Otče náš, který jsi v nebesích
Bůh je náš Otec – všechno opravdové v nás pochází od Něho. Patříme Jemu a On nás miluje jako sebe sama. Hledáme-li Ho, nemusíme se vydávat daleko, stačí změnit směr svého hledání; ve skutečnosti je to On, kdo hledá nás. Uvědomíme-li si, že je nekonečně nad naše chápání, můžeme si být jistí, že zlo v nás nemůže poskvrnit Jeho čistotu, blaženost ani dokonalost.
Posvěť se jméno tvé
Jméno Boží je pro lidská ústa nevyslovitelné a představuje samu svatost. V lidském světě se projevuje krásou, řádem a vnitřním světlem člověka. Když prosíme o posvěcení Božího jména, prosíme v podstatě o to, co už existuje věčně a dokonale – nemůžeme přidat ani ubrat, jen se na tuto skutečnost obracíme.
Přijď království tvé
Boží království je naplněním lidské duše Duchem svatým. Ten vane, kam chce, a my jej můžeme pozvat jedině opravdovým voláním bez konkrétních představ nebo očekávání. Jako člověk žíznivý touží pouze po vodě, tak i naše bytost má toužit po samotném Božím království.
Staň se vůle tvá
Jediné, co můžeme s jistotou přijmout, je Boží vůle o minulosti – vše, co se stalo, je v souladu s Jeho mocí. I budoucnost, jakmile se stane minulostí, je součástí této vůle. Naším úkolem je s důvěrou přijmout cokoliv, co nám život přináší, ne proto, že to je podle našich představ, ale protože to Bůh dopouští. Právě v této poslušnosti je absolutní dobro.
Na zemi, stejně jako v nebi
Naše touha po souladu s Boží vůlí by měla pronikat nejen do duchovních záležitostí, ale i do každodenního života. Musíme přijmout svá minulá selhání a do budoucna toužit pouze po tom, co je v souladu s Božím plánem. Odpoutání od vlastních představ a připoutaností je zde klíčové.
Chléb náš vezdejší dej nám dnes
Kristus je náš chléb – ten, kdo přináší nadpřirozenou potravu duši. O tento chléb můžeme prosit jen v přítomném okamžiku, protože pouze nyní můžeme Bohu otevřít dveře svého nitra. Materiální i duchovní chléb je pro nás nezbytný – energie a síla pro život proudí jak z fyzické potravy, tak z vnějších i vnitřních podnětů. Skutečné naplnění však přichází ze zdroje, který je v Nebi.
A odpusť nám naše viny, jako i my odpouštíme svým viníkům
Když prosíme o odpuštění, musíme nejprve sami odpustit vše, co jsme utrpěli, i to, co považujeme za svá práva. Odpustit znamená vzdát se celého svého nároku na minulost a být připraveni přijmout novou budoucnost bez zátěže starých křivd. Skrze odpuštění se očišťujeme a vytváříme prostor pro Boží milost.
A neuveď nás v pokušení, ale zbav nás od zlého
Po rozjímání o Božím jménu, království a vůli přichází pokora – vědomí, že celý náš život je ovlivněn časem a změnami. Přijetím této skutečnosti dosahujeme opravdové pokory a otevřenosti pro vše, co přichází.
Závěrečné zamyšlení
Modlitba Otčenáš v sobě zahrnuje všechny možné prosby a je úběžníkem modlitby stejně jako je Kristus středem lidstva. Je nemožné ji vyslovit s plnou pozorností, aniž by se v člověku něco nezměnilo – byť jen nepatrně, ale vždy skutečně.
Simone Weilová (1909–1943) byla francouzská filosofka, mystička a aktivistka, jejíž život i dílo zůstávají hluboce inspirující svou radikální opravdovostí. Narodila se v Paříži do židovské rodiny, ale její duchovní hledání ji přivedlo k hluboké křesťanské mystice, aniž by kdy formálně vstoupila do církve. Vynikala intelektem i citlivostí: už jako dítě odmítala cukr na znamení solidarity s vojáky v zákopech, později pracovala v továrnách, aby pochopila utrpení dělníků, a připojila se k republikánským silám ve španělské občanské válce.
Její filosofie se dotýká témat jako je utrpení, spravedlnost, milost a "dekreace" ega – tedy duchovní vyprázdnění, které umožňuje přijetí Boží přítomnosti. Weilová věřila, že opravdová pozornost k druhému je formou modlitby, a že lidská duše potřebuje zakořenění, aby mohla žít plně a pravdivě. Zemřela ve věku 34 let v Anglii, vyčerpána nemocí a dobrovolným půstem ze solidarity s okupovanou Francií.
Její díla jako Čekání na Boha, Potřeba zakořenění nebo Tíha a milost dodnes oslovují čtenáře, kteří hledají propojení mezi duchovní hloubkou a společenskou odpovědností.

Modlitba Páně, nazývaná také Otčenáš, má své kořeny v Novém zákoně, kde byla pronesena Ježíšem Kristem, když jeho učedníci žádali, aby je naučil modlit. Tento text, který se skládá ze šesti proseb, vyjadřuje základní víru křesťanství. Během staletí se Otčenáš stal nedílnou součástí křesťanských bohoslužeb a je modlitbou, kterou ukládá katolická církev, pravoslavné tradice i protestantské denominace. Modlitba je často recitována při různých náboženských obřadech a v osobních modlitbách, přičemž její význam a učení jsou důležité pro věřící po celém světě.