Homilie: Agapé

18.05.2025

Pokud bychom četli evangelia v řečtině, narazili byste znovu a znovu na slovo agapé, jak velmi krásně upozorňuje bývalý mnich a skvělý terapeut Thomas More. Slovo "Agapé" označuje lásku jako společenství, které je základem Božího království. Ve starověkém Řecku se agapé používalo pro označení hodnoty ukryté v drahokamech – a právě takovou hodnotu přisuzuje Ježíš těm, kteří jsou často odmítáni, přehlíženi, zapomenuti. Pod povrchem slabostí a nemocí vidí náš Mistr jádro – drahocenný kámen. Jen tak na okraj: některé církve nyní vytvářejí z Agapé komerční projekty, ale to není Ježíšova cesta! Dejme si na tyto snahy v křesťanském prostředí velký pozor. Agapé je život, je to společenství žen a mužů, je to laskavé místo, tedy rozhodně nikoliv "za peníze."

Agapé je alternativou k nenávisti, podezíravosti a odsuzování.

Je to láska, která se dívá na svět otevřeným srdcem. Ježíš řekl:

Nové přikázání vám dávám, abyste se navzájem milovali (agapate); jako já jsem miloval (agapesa) vás, i vy se milujte navzájem. Podle toho všichni poznají, že jste moji učedníci, budete-li mít lásku (agapen) jedni k druhým. (Jan 13,34–35)

Tato výzva není jen morálním pravidlem. Je to pozvání k novému způsobu života, k nové orientaci, která není postavena na strachu z trestu, ale na inspiraci a úctě. Ježíšova morálka není souborem zákazů a příkazů, ale vizí života, který je zakořeněn v lásce.

Agapé není rozhodně sentimentální.

Není to touha vlastnit nebo ovládat. Je to projev úcty, péče a přijetí. Je to láska, která uzdravuje, která zve ke stolu, která bere za ruku. Ježíš byl člověkem, který se nebál blízkosti, který byl přítomen, který byl laskavý. A právě v tom je náš vzor.

Výzva k vytváření společenství

Dnes, více než kdy jindy, potřebujeme společenství, které je postavené na této lásce. Ne na stejnosti, ne na dokonalosti, ale na přijetí. Společenství, které překračuje hranice náboženství, národnosti, životních stylů. Společenství Ježíšovo uznává rozdílnost vždy jako dar a konkrétní způsob setkání. Boží království, jak ho Ježíš představuje, má čtyři pilíře:

- basilea – království,
- metanoia – změna smýšlení,
- therapeia – uzdravování,
- a agapé – láska.


A právě agapé je tím, co drží vše pohromadě. Je to síla, která proměňuje svět. Jak řekl teolog Paul Tillich: Jste přijímáni. Jste přijímáni tím, který vás převyšuje a jehož jméno neznáte. Přijměte tuto skutečnost – a zakusíte milosrdenství. Bratři a sestry, přijměme tuto lásku. A nejen to – staňme se jejími nositeli. Vytvářejme společenství, kde se každý cítí přijatý bez ohledu na věk, pohlaví, rasu nebo dokonce "církevní" příslušnost. Je to prostor, kde se nevládne dekrety a striktními pravidly nebo hierarchickým "horempádem", ale jedině soucitem a laskavostí – odpuštěním a radikální milostí. Zde se nečeká na dokonalost, ale slaví se přítomnost!

Pane Ježíši Kriste,
děkujeme Ti za lásku, kterou jsi nám ukázal

– lásku, která přijímá, uzdravuje a spojuje.
Dej, ať i my máme odvahu milovat tak, jak jsi miloval Ty.
Uč nás vytvářet společenství, kde vládne Agapé

– kde se smíme cítit přijati, kde se uzdravují rány, kde se oslavuje rozdílnost.
Dej nám oči, které vidí hodnotu v každém člověku,

a srdce, které se nebojí otevřít.
Ať jsme učedníky Tvého království zde na zemi.

Amen.


Homilie ke stažení v pdf je zde: